Reittini koulutukseen ja työelämään

Reittini koulutukseen ja työelämään -tehtävän mallipohja

Tein tämän harjoituksen alun perin 8.-luokkalaisille, mutta olen myöhemmin soveltanut sitä hyvin eri-ikäisille ja käyttänyt myös yksilöohjauksessa. Tehtävän tarkoituksena on, että oppilas ryhtyy pohtimaan, millaista pidemmän aikavälin tulevaisuutta hän pitää toivottavana ja tavoittelemisen arvoisena. Tässä tehtävässä reitillä on viisi “pysäkkiä”. Oppilas saa itse päättää, mitä ne ovat ja millainen aikajänne pysäkkien välillä on. Viidennen pysäkin ei ole tarkoitus olla “lopputulos” tai “määränpää”, vaan yksi pysäkki reitin varrella, jonka jälkeen elämä jatkuu. 

Kahdeksasluokkalaisten kanssa jatko-opinnot on usein selkeä ja konkreettinen pysäkki peruskoulun jälkeen, joten useimmat oppilaat pääsevät siitä mukavasti liikkeelle ja tehtävän alkuun. Kuitenkin suosittelen, että jos on aikaa, yritätte ennen tehtävään paneutumista virittäytyä jollakin tavalla “tulevaisuustaajuudelle”.

Vinkkejä ja inspiraatiota tulevaisuuden työelämän pohdintaan:

Tehtävän ohjeistus:

  • Etene reitillä numerojärjestyksessä ja täytä kaikki reitin kohdat muistilapuilla.
  • Käytä mielikuvitustasi ja unelmoi. 
  • Luo sellainen tulevaisuus, joka on mielestäsi toivottava ja innostava. 

Kiinnostuitko harjoituksesta?

Mallipohja, ohjeet ja vinkkejä oppilaille alkuun pääsemiseksi (.pdf)

Vinkki! Jos haluat käyttää tehtävässä Posti it -lappuja tai vastaavia, kannattaa mallipohja tulostaa A3-kokoisena.

Kommentit