Seiskojen tunnit!

Päätin koota tänne suunnitelmani lukuvuoden 2020-2021 seiskojen luokkatunneiksi. Koulumme on nelijaksojärjestelmässä, ja minulla on seiskojen tunteja 1. ja 3. jaksossa. Ensimmäisen jakson materiaalit ovat kuta kuinkin valmiit. Olen huomioinut suunnittelussa COVID-19-tilanteen ja valmistellut tälle syksylle pääosin sähköistä materiaalia. Omilla oppilaillani on käytössä G Suite ja materiaalit löytyvät pääsääntöisesti Classroomista.

Meillä painottuu seiskojen oppilaanohjauksessa oppimisen ja opiskelun sisältöalue. Tulevaisuusajattelu on kaikki vuosiluokat läpäisevä teema. Pyrin ottamaan siihen liittyvän tehtävän tai harjoituksen jokaiseen jaksoon. Seiskojen "perehdyttämiseen" ja ryhmäyttämiseen on kouluissa erilaisia käytänteitä, ja opon rooli kokonaisuudessa vaihtelee. Meillä "perehdytys" ja ryhmäyttäminen ovat ensisijaisesti luokanvalvojien ja tukioppilaiden vastuulla. Järjestämme myös erillisen Seiskojen päivän, jossa on mukana laajemmin eri toimijoita, myös opot.


1. JAKSON TUNNIT

1. tunti: Tervetuloa yläkouluun

Tavoitteet: Tutustutaan toisiimme ja yläkouluun oppimisympäristönä.

Työtavoista: Esittelykierrokseen voi liittää muutakin kuin oman nimen sanomisen, esim. pyytää oppilaita keksimään jonkin itselleen mieluisan asian, joka alkaa samalla kirjaimella kuin oma etunimi. Esittelyssä voi käyttää myös kortteja tms. Dioihin kannattaa käyttää maltillisesti aikaa, sillä oppilaanohjauksen sisältöihin palataan seuraavalla tunnilla. Yläkoulun väkeä -tehtävän voi tehdä toiminnallisesti, sähköisesti (yksin, pareittain tai pienissä ryhmissä) tai vaikka yhteisesti (opo näyttää tehtävän valkokankaalla).


2. tunti: Mitä oppilaanohjaus on?

Tavoitteet: Tutustutaan oppilaanohjaukseen oppiaineena.

Työtavoista: Tee tietotekstistä itsellesi sopiva ja käsittele sitä omiin tarpeisiisi soveltuvalla tavalla. Oleellista on, että oppilaat saavat kokonaiskäsityksen oppilaanohjauksesta oppiaineena. Mitä oppilaanohjaus on? -tehtävän voi tehdä sähköisesti tai pelialustan voi myös tulostaa. Noppa voi olla oikea tai virtuaalinen. Tehtävä soveltuu parhaiten pienessä ryhmässä tehtäväksi. Kirje Sinulle -tehtävä on erään entisen oppilaani kirjoittama kirje uusille 7.-luokkalaisille. En ole kysynyt kirjoittajalta lupaa kirjeen julkaisemiseen internetissä, joten en julkaise kirjettä tässä. Kirjeeseen liittyvät pohdintakysymykset näet kuitenkin alla.


3. tunti: Tulevaisuusajattelu - mitä se on?

Tavoitteet: Harjoitellaan oman mielipiteen ilmaisemista ja ohjataan oppilaita tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä, ohjataan oppilaita pohtimaan nykyisyyden ja tulevaisuuden välistä yhteyttä, tutustutaan tulevaisuusajattelun peruskäsitteisiin.

Työtavoista: Yhteinen keskustelu väittämistä ja niissä käytetyistä käsitteistä on tärkeä osa harjoitusta - pohditaan, miksi jonkun käsitteen merkitys voi olla erilainen eri ihmisille. Tutustutaan tulevaisuusajatteluun. Tulevaisuusajattelussa tulevaisuus nähdään avoimena ja useita erilaisia mahdollisuuksia sisältävänä. Toinen tärkeä oletus on, että tulevaisuus ei ole ennalta määrätty, vaan siihen voidaan vaikuttaa omilla teoilla ja valinnoilla. Keskustellaan työelämän muutoksesta. Muutoksessa keskeistä on muutoksen pysyvyys, nopeus ja vauhdilla etenevä teknologinen kehitys. Vaikka oppilaat eivät ole vielä työelämässä, voidaan luokassa keskustella esimerkiksi siitä, millaisia havaintoja oppilaat ovat tehneet työelämän muutoksesta omassa elämässään vaikkapa erilaisten palveluiden käyttäjinä (kaupat/ostaminen, sosiaalinen media, terveydenhuolto, viihde/elämykset, pankkipalvelut jne.). Keskustelun virikkeeksi voi etsiä esimerkiksi lehtiartikkeleita. Tunnin lopuksi kannattaa hieman jo pohjustaa seuraavan viikon tulevaisuuspolkua, jottei tunnista mene liiaksi aikaa ryhmäjakoon yms.


4. tunti: Tulevaisuuspolku

Tavoitteet: Harjoitellaan tulevaisuusajattelua, kannustetaan oppilaita oman mielipiteen ilmaisuun ja ohjataan oppilaita tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä, vahvistetaan oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.

Työtavoista: Kannattaa harkita rastien sijoittamista ulos, jolloin rastit saa sijoiteltua väljemmin eikä viereisen ryhmän puheensorina häiritse. Irrallisten, yhteiskäytössä olevien korttien käyttö voi olla ulkona/korona-aikana hankalaa. Eri vaihtoehdot voi myös tulostaa yhdelle paperille (tai näyttää laitteen ruudulta). Tällöin oppilaat saavat tukea valmiista vaihtoehdoista, mutta heidän ei tarvitse poimia pöydältä konkreettista korttia. Rastilla oloaika kannattaa kellottaa, jotta kaikki ryhmät ehtivät varmasti käydä jokaisella rastilla.


5., 6. ja 7. tunti: UUDISTETTU Oppimisen tehostaminen

Tavoitteet: Kannustetaan ja ohjataan oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan, tuetaan oppilaita itsenäiseen toimintaan ja vastuunottamiseen omasta opiskelustaan, harjoitellaan yhteistyössä toimimista.

Työtavoista: Rasteilla voi työskennellä pareittain tai pienissä ryhmissä - miksei yksinkin. Mahdollisuuksien mukaan rastit kannattaa sijoittaa ulos koulun pihapiiriin. Alkuohjeistukseen kannattaa panostaa.


8. tunti: Muuttumattomuuden asenteesta kasvun asenteeseen

Tavoitteet: Ohjataan oppilaita pohtimaan erilaisten asenteiden, uskomusten ja ajatusmallien vaikutusta oppimiseen, luodaan edellytyksiä halulle oppia, kehitetään oppilaiden kykyä tunnistaa oppimiskohteitaan ja annetaan heille valmiuksia tarvittaessa muuttaa toimintamallejaan.

Työtavoista: Paperilapuissa kannattaa hyödyntää monistushuoneen "roskapaperia". Lappuja voi kiinnittää vaikkapa käytävän seinään, jolloin kaikki oppilaat pääsevät lukemaan niitä. Värilliset paperilaput ovat tässä tapauksessa plussaa.


3. JAKSON TUNNIT

1. tunti: Arviointi & tavoitteiden asettaminen

2. tunti: Elämän kaksi tärkeintä kysymystä

3. tunti: Vahvuudet

4. tunti: Valinnaisuus

5. tunti: Valinnaisuus jatkuu

6. tunti: Oppimistekniikat haltuun

7. tunti: Seiskojen koulunkäyntikyselyn tuloksia

8. tunti: Case-harjoituksia


Kommentit