Mielipidemittaus toiminnallisesti


Hauska, toiminnallinen “mielipidemittaus”! Oppilaat etsivät koulun pihalta, käytäviltä, luokasta tai vaikkapa liikuntasalista rasteja. Rasteilla oppilaat ottavat kantaa väittämiin. Oma näkemys ilmaistaan ottamalla rastilta vihreä (samaa mieltä), keltainen (epävarma) tai punainen (eri mieltä) lappu. Tehtävän sisältö riippuu väittämistä. Väittämiä muokkaamalla saat tehtävästä juuri sellaisen kuin haluat. Tässä esitelty tehtävä on suunnattu 9.-luokkalaisille, ja sen sisältönä on eräänlainen tilannekatsaus viimeisen peruskouluvuoden alkupuolella.


Ohjeet oppilaalle:

  • Löydät koulun käytäviltä/pihalta/liikuntasalista/luokasta 15 väittämää. 
  • Pohdi, mitä mieltä olet kustakin väittämästä.
  • Nappaa muovitaskusta
    • vihreä lappu, jos olet samaa mieltä asiasta.
    • keltainen lappu, jos olet epävarma asiasta.
    • punainen lappu, jos olet eri mieltä asiasta.
  • Kun sinulla kaikki 15 lappua, palauta ne nipussa opolle!


Väittämät:

Opiskelu ja koulumenestys 8. ja 9. luokalla

  • Olen ollut tyytyväinen koulumenestykseeni 8. ja 9. luokalla.
  • Jaksan tehdä töitä koulumenestyksen eteen.
  • Koulussa on joitakin oppiaineita, jotka kiinnostavat minua.

Koulunkäynnin tuki

  • Saan riittävästi tukea koulunkäyntiini koulun aikuisilta.
  • Saan riittävästi tukea koulunkäyntiini kodin aikuisilta.

Valintojen tekeminen

  • Valintojen tekeminen on minulle helppoa.
  • Olen yleensä tyytyväinen tekemiini valintoihin.
  • Päätökseni perustuvat yleensä enemmän omaan kuin muiden mielipiteeseen.

Ajatukset yhteishausta

  • Olen selvillä yhteishaun vaihtoehdoista.
  • Minulla on selkeä ajatus siitä, minne aion hakea yhteishaussa.
  • Ykköshakutoiveen lisäksi minulla on mielessäni myös varavaihtoehtoja.
  • Uskon, että pääsen haluamaani opiskelupaikkaan.

Odotukset jatko-opinnoista

  • Uskon, että pärjään jatko-opinnoissani.
  • Uskon, että jatko-opinnoissa olen innostunut ja motivoitunut opiskelija.
  • Uskon, että jatko-opintojen aikana tutustun uusiin ihmisiin ja saan uusia ystäviä.

Kun oppilas tuo minulle lappupinonsa, kiinnitän laput yhteen klemmarilla ja kirjoitan päällimmäiseen oppilaan nimen. Hyödynnän lappuja yksilöohjauksessa.

Haluatko kokeilla?

Tulosta tehtävän materiaalit! (.pdf)





Kommentit