Kuvakorttihelmi: Kala

Blogitekstissä Kuvakortit käytössä! pohdin, että vaikka kuvakortit ovat paljon käytetty ohjausväline, olen harvemmin saanut lukea kuvauksia tilanteista, joissa kuvakortit ovat toimineet erityisen hyvin. Ryhdyin miettimään asiaa omalta kohdalta ja päätin jakaa muutamia omalle kohdalleni osuneita helmiä. Tässä niistä yksi!

Kala

Heti ohjauksen alkaessa huomasin, ettei asiakas ollut motivoitunut ohjaukseen. Hän vastaili kysymyksiini niukasti ja vaikutti pitkästyneeltä. Asiakkaan kehonkieli viestitti minulle, että hän ei halunnut olla paikalla. Kysyessäni asiasta asiakas kohautti olkiaan ja sanoi, että hoidetaan tämä nyt vain pois alta. Ajattelin, että tämä ei suju ja että täytyy keksiä jotain. Satuimme olemaan tilassa, jossa oli iso neuvottelupöytä. Sain siitä idean kokeilla kuvakortteja, ja sen enempää miettimättä levitin suuren määrän erilaisia kortteja pöydälle.

Pyysin asiakasta katselemaan kortteja rauhassa ja pohtimaan, löytyisikö pöydältä sellainen kortti, joka jollakin tavalla kuvastaa hänen tämänhetkistä elämäänsä. Asiakas katseli kortteja pitkään, mutta nyt kiinnostuneen ja mietteliään näköisenä. Useiden minuuttien jälkeen hän nosti pöydältä yhden kortin ja näytti sen minulle. Kortissa oli kala. Pyysin asiakasta kertomaan, miksi hän oli valinnut kyseisen kortin. Asiakas sanoi, että hän voisi verrata nykyistä elämäntilannettaan kalapuikkoon: menettelee, mutta ei se mitään varsinaista herkkua ole. Pyysin häntä kertomaan lisää. Asiakas sanoi, että vaikka hän oli työtön ja vaikka kaipasi elämäänsä “jotakin” lisää, ei hänen elämänsä silti ollut kamalaa. Hänen elämässään oli myös hyviä asioita, mm. terveyttä, perhe ja harrastuksia.

Asiakas jatkoi kertomustaan, että hän oli turhautunut, kiukkuinen ja surullinenkin, koska hän koki, että monet ihmiset – minä mukaan lukien – näkivät hänet vain työttömyyden kautta. Ajattelin, että onpa huikeaa, että asiakas sai kerrottua minulle tämän kaiken vain yhden kortin avulla. Tuolla hetkellä oli ratkaiseva merkitys ohjauksen jatkon kannalta. Kun pääsimme käsittelemään asiakkaalle tärkeää ja kipeää asiaa, keskustelu lähti etenemään aivan erilailla. Asiakas oli myös halukas jatkamaan tapaamisia.

Kommentit