Kannusta kaveria – muuttumattomuuden asenteesta kasvun asenteeseen

Miten kääntää muuttumattomuuden asenne kasvun asenteeksi? Se ei ole välttämättä helppoa. Olen kuitenkin huomannut, että tällä melko yksinkertaisella tehtävällä oppilaat saavat nopeasti jutun juuresta kiinni. Tehtävän ideana on, että oppilaat ideoivat pienissä ryhmissä, miten he kannustaisivat ja rohkaisisivat luokkakaveria, jonka opiskelu ei suju. Oppilaat keksivät tsemppilauseita seuraaviin tilanteisiin (näitä voi keksiä lisää!):

  • Tämä on minulle liian vaikeaa – en voi oppia tätä!
  • Kaikki muut ovat tässä parempia kuin minä!
  • Tämän opiskelu on minulle täysin turhaa – en tule tarvitsemaan tätä missään!
  • Ei minun kannata edes yrittää tätä – teen kuitenkin virheen ja epäonnistun!

Harjoituksen kulku:

  • Opettaja jakaa luokan neljään ryhmään (tai niin moneen kuin tehtäväpapereita on).
  • Jokaiselle ryhmällä annetaan yksi tehtäväpaperi. Tarvitaan myös kyniä.
  • Opettaja kertoo, mitä tehdään. Tehtävänannon voi heijastaa valkotaululle.
  • Ryhmillä on maksimissaan viisi minuuttia aikaa keksiä ja kirjoittaa paperiin työskentelyyn kannustavia lauseita.
  • Viiden minuutin jälkeen ryhmät vaihtavat paikkaa ja siirtyvät täydentämään toisen ryhmän jälkeensä jättämää tehtäväpaperia. Näin jatketaan, kunnes ryhmät ovat ideoineet tsemppilauseita kaikkiin papereihin.
  • Lopuksi ryhmät päätyvät sen tehtäväpaperin luokse, joka heillä oli tehtävän alkaessa. Ryhmät tarkastelevat lopputulosta ja esittelevät luokalle mielestään parhaimmat kannustuslauseet.

Harjoituksen lopuksi keskustellaan asenteen vaikutuksesta oppimiseen. Myönteinen (ns. kasvun) asenne edistää oppimista, kun taas negatiivinen (ns. muuttumattomuuden) asenne estää oppimista. Usein toisen kannustaminen on helpompaa kuin oman positiivisen asenteen ylläpitäminen haastavassa oppimistilanteessa. Itseen kohdistuvaa positiivista, kannustavaa ja hyväksyvää ajattelua kannattaa tietoisesti harjoitella. Yksi tapa yrittää kääntää omaa negatiivista ajattelua positiiviseksi, työskentelyä eteenpäin vieväksi on juuri pohtia, mitä kannustavaa sanoisin samassa tilanteessa olevassa kaverille ja sanoa se sitten itselle. Oppilaiden kanssa on syntynyt hyviä keskusteluita myös siitä, millaisella opiskeluilmapiirillä voidaan tukea oppijan kasvun asenteen kehittymistä.

Kokeile ryhmäsi kanssa!

Kommentit