Oppivelvollisuuden laajentuminen: Tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja kolmiportainen tuki

Kuva: Microsoft Stock Images

Tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja kolmiportainen tuki

#paperityöt
#oppivelvollisuudenlaajentuminen

Olen pohdiskellut, miten tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus limittyy oppimisen kolmiportaiseen tukeen. En ole löytänyt pohdintani tueksi kovinkaan paljon materiaalia. Ymmärtääkseni tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta saavaa oppilasta ei automaattisesti määritellä millekään tuen portaalle, vaan oppilaan kokonaistilanne ratkaisee. Tämä lienee hyvä ratkaisu. Tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus on kuitenkin uusi tuen muoto. Eikä ihan mikä tahansa tuen muoto. Annetun tuen tulee olla suunnitelmallista ja tavoitteellista sekä lisäksi se pitää kirjata.

Yhteistyön ja päällekkäisen työn näkökulmasta en pidä hyvänä ratkaisuna, että tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus on muusta oppimisen tuesta irrallinen, yksin oppilaanohjaajan hoitama “juttu”. Tuntuu esimerkiksi aika hassulta, että oppilaalle, jolla on jo olemassa oppimissuunnitelma tai henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), ryhdytään tekemään uutta tuen paperia (henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma). Mielestäni tuntuisi järkevämmältä, että henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma olisi osa oppimissuunnitelmaa tai HOJKS:a. Lähtökohtaisesti oppilaanohjaaja olisi aina tämän osuuden vastuuhenkilö.

Niille tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen oppilaille, joilla ei ole oppimissuunnitelmaa tai HOJKS:a, olisi ainakin kaksi vaihtoehtoa. Vaihtoehdossa yksi oppilaalle tehtäisiin oppimissuunnitelma (oppimissuunnitelma voidaan tehdä myös yleisen tuen oppilaalle). Tarvittaessa asiakirjasta täytettäisiin vain tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen osuus (henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma). Toinen vaihtoehto voisi olla, että niille oppilaille, joilla ei ole oppimissuunnitelmaa tai HOJKS:a, tehtäisiin henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma omalla erillisellä, Wilman Tuki-välilehdeltä löytyvällä lomakkeella. Lomake nimettäisiin henkilökohtaiseksi jatko-opintosuunnitelmaksi. Jos oppilaalle myöhemmin tehtäisiin oppimissuunnitelma tai HOJKS, liitettäisiin henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma osaksi sitä (toisin sanoen henkilökohtaisen jatko-opintosuunnitelman tiedot siirrettäisiin oppimissuunnitelmaan tai HOJKS:iin).

Kolmiportaisen tuen pedagogisista asiakirjoista annetaan opetussuunnitelmassa melko tarkkoja ohjeita (mm. mitä tietoja niiden tulee sisältää). Henkilökohtaisen jatko-opintosuunnitelman kuvaus on niukka. Opetussuunnitelmassa mainitaan vain, että siihen kirjataan oppilaan vahvuuksia sekä tavoitteita siirtymisestä perusopetuksen jälkeisiin opintoihin. Onko sille jokin este, että henkilökohtainen jatko-opintosuunnitelma voisi olla osa oppimissuunnitelmaa tai HOJKS:a? Niissähän on jo nyt samansuuntaisia kysymyksiä (vahvuudet, oppilaan ohjaukseen liittyvät tavoitteet).

Pohdin myös, kuinka paljon erityisopettajille on kohdistettu informaatiota oppivelvollisuuden laajentumisesta tai tehostetusta henkilökohtaisesta oppilaanohjauksesta. Heillä olisi varmasti hyviä ajatuksia esimerkiksi tuohon kirjaamiseen. Ainakin itse toivon tässä asiassa tiivistä yhteistyötä erityisopettajien kanssa heti syksyllä. Uskallan ennustaa, että koulun arjessa tehostettu henkilökohtainen oppilaanohjaus ja tehostettu tuki menevät kerran jos toisenkin suloisesti sekaisin. Mutta toisaalta, eihän tuo kovin vaarallista ole.

Muu materiaali

Diat: Oppivelvollisuuden laajentuminen (.pdf)

Kommentit