Oppivelvollisuuden laajentuminen: Uudistus tarkoittaa, että kouluihin tarvitaan lisää opinto-ohjaajia

Kuva: Microsoft Stock Images

Uudistus tarkoittaa, että kouluihin tarvitaan lisää opinto-ohjaajia

#oppivelvollisuudenlaajentuminen
#resurssikeskustelut

Monet peruskoulun oppilaanohjaajat ovat kuormittuneita ja työskentelevät yksin koulun ainoana oppilaanohjaajana. Ajatus uusista työtehtävistä kauhistuttaa – ei jaksa eikä pysty. Ihan hyväkin keskustelu oppivelvollisuuden laajentumisesta voi lopulta tyssätä tokaisuun: ”No mutta eihän tässä oikeastaan ole mitään uutta, näinhän meillä on toimittu aiemminkin.” Toteamus on lannistava, koska se sisältää ajatuksen, ettei minkään tarvitse muuttua eikä lisäresurssia tarvita. Toteamus on erityisen lannistava niiden oppilaanohjaajien näkökulmasta, jotka kokevat jo nykytilanteensa sietämättömäksi. Minusta toteamus kertoo ennen kaikkea sen, että sanojan ymmärrys uudistuksesta on pinnallinen.

Fakta on, että uudistus tarkoittaa, että kouluihin tulee palkata lisää lisää opinto-ohjaajia. Uudistuksen keskeinen tavoite on, että jatko-opintoihin liittyvä ohjaus pystyttäisiin aloittamaan peruskoulussa riittävän varhain ja että ohjausta pystyttäisiin kohdentamaan nykyistä enemmän heikoimmassa asemassa oleville. En usko, että tämä on monessakaan koulussa mahdollista ilman lisäresurssia. Ainakin itselläni on ollut vuosikaudet tilanne, jossa minulla ei ole ollut mahdollisuutta tarjota henkilökohtaista ohjausta 8.-luokkalaisille. Jotta saisin tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen ylipäänsä “pyörimään” jollakin tavalla, tarvitsisin aivan aluksi aikaa ja mahdollisuuksia kartoittaa tuen tarvitsijoiden kohdejoukkoa ja heidän tarpeitaan. Terveiseni kuntiin: Kyllä tässä uusia työtehtäviä tulee ja tarkoitus todellakin olisi, että jokin myös muuttuisi. Käyttäkää ne valtionosuudet siihen, mihin ne on tarkoitettu.

Kokemukseni mukaan opinto-ohjaajien työnkuva tunnetaan melko huonosti niin kouluissa kuin opetustoimessa laajemminkin. Tämä on merkittävä haitta ”resurssikeskusteluissa”, koska vastapuolella ei ole todellista ymmärrystä siitä, mihin lisäresurssia tarvitaan. Keskusteluissa kannattaa reilusti avata opinto-ohjaajan työnkuvaa, ja apuna voi käyttää vaikkapa SOPO ry:n sivuilta löytyvää luonnehdintaa työnkuvasta. Resurssien tarve on tärkeää kyetä perustelemaan selkeästi, konkreettisesti ja mielellään numeroin. Kannattaa myös varautua siihen, että kaikki keskustelijat eivät ole kovin perillä uudistuksesta ja että kokonaiskuva voi olla epäselvä. Perusasiat kannattaa siis olla itsellä hanskassa. Olen koonnut perusasiat oppivelvollisuuden laajentumisesta diasarjaan (.pdf), ja voit halutessasi käyttää myös sitä.

Tässä on muutamia vinkkejä, joita voit hyödyntää, kun pyrit kertomaan työnantajalle työstäsi ja työmäärästäsi. 

  • Kuinka monta oppilasta sinulla on ohjattavana? 
    • SOPO ry:n ja OAJ:n suositus on enintään 200 oppilasta per opinto-ohjaaja.

  • Millaisia oppilasryhmiä sinulla on ohjattavana?
    • Huomioithan, että kokonaisoppilasmäärä ei kerro kaikkea työmäärästä. Esimerkiksi pienryhmien/erityisen tuen oppilaat tarvitsevat paljon henkilökohtaista ohjausta.
    • Opetatko useassa toimipisteessä?

  • Mikä teillä on arvioitu tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen tarve (perusopetus)?
    • Opetushallituksen arvio oppilasmäärästä on 1/6 ikäluokasta 8. ja 9. luokalla, ohjaustarpeeksi on arvioitu 10h/oppilas.
    • Huomioithan, että resurssitarpeen määrittelemiseksi on tärkeää pohtia, kenelle tehostettua henkilökohtaista oppilaanohjausta mahdollisesti tarjotaan (kohderyhmät) ja mitä tämä ohjaus käytännössä pitää sisällään.
    • Huomioithan, että tehostettu henkilökohtainen ohjaus edellyttää resurssia henkilökohtaiseen ohjaukseen jo 8. luokalle.

  • Mitä uusia työtehtäviä (tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen lisäksi) oppivelvollisuuden laajentuminen on sinulle tuonut/tuo?
    • Listaa uudet työtehtävät mahdollisimman tarkasti ja arvioi niihin kuluvaa aikaa.

  • Onko sinulla joitakin erityistehtäviä, jotka eivät kuulu perusoppilaanohjaajan työhön? Saatko niistä erillisen korvauksen vai sisällytetäänkö tehtävät vuosityöaikaasi?
    • Jos tehtävät on tarkoitus sisällyttää vuosityöaikaasi, listaa tehtävät mahdollisimman tarkasti ja arvioi niihin kuluvaa aikaa.

  • Miten vuosityöaikasi riittää kaikkien tehtävien hoitamiseen?
    • Kirjatkaa rehtorin kanssa lukuvuoden alkaessa työaikasuunnitelmaan kaikki sidottuun vuosityöaikaan kuuluvat tehtävät ja sopikaa niihin käytettävistä vuositunneista. Samalla sopikaa työaikasuunnitelman muuttamisesta, jos joihinkin tehtäviin varattu aika on arvioitu väärin tai lukuvuoden aikana ilmaantuu uusia tehtäviä. Suunnitelma auttaa konkretisoimaan tilannettasi rehtorille myös siinä tapauksessa, että työaikasi ei riitä kaikkien tehtävien hoitamiseen ja resurssia tarvitaan lisää.

  • Jos tuntuu, että työaika ei riitä, mutta eri tehtäviin käytetyn ajan määrittely tuntuu haastavalta,  kannattaa ryhtyä seuraamaan omaa työajankäyttöä esim. viikkotasolla.

  • Katso tarvittaessa myös OAJ:n sivulta Vuosityöajassa olevan oppilaanohjaajan työaika


Muu materiaali


Kommentit