Kysymyspurkit (PERMA-hyvinvointiteoria)

Halusin lisätä opetukseeni heti alkusyksystä hyvinvointiasiaa, joten päätin kehitellä Martin Seligmanin PERMA-teorian pohjalta Kysymyspurkit-tehtävän. Seligman esittelee PERMA-hyvinvointiteorian kirjassaan Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being (2012). Lyhenne PERMA tulee Seligmanin määrittelemistä viidestä hyvinvoinnin elementistä: Positive emotion, Engagement, Relationships, Meaning ja Accomplishment (tai achievement).

Kokeilin harjoitusta 7.- ja 10.-luokkalaisten kanssa. Seiskojen kanssa yhdistin tehtävään aiemmilla tunneilla käydyn asian kertauksen (Oppimisen tehostaminen -rastirata) ja 10.-luokkalaisten kanssa tein tehtävästä vain hyvinvointiosuuden. Harjoituksen idea on yksinkertainen: purkista nostetaan kysymys, josta keskustellaan pienessä ryhmässä. Hyvinvointikysymykset linkittyvät aina johonkin Seligmanin viidestä hyvinvoinnin elementistä. Tarvittaessa oppilaat saavat vinkkejä ja apua keskusteluihin kysymyspurkkien kyljistä. 7.-luokkalaisilla purkeissa oli hyvinvointikysymysten lisäksi oppimisen tehostamiseen liittyviä kertauskysymyksiä.

Harjoituksen hyvinvointiosuuden tarkoituksena on saada oppilaat pohtimaan, mitä hyvinvoinnilla tarkoitetaan (ei ole vain esim. sairauden tai pahan olon poissaoloa), mistä asioista hyvinvointi muodostuu ja miten omaa hyvinvointia voisi lisätä. Lopputunnista varataan aikaa myös yhteiseen keskusteluun ja PERMA-hyvinvointiteorian läpikäymiseen. Teorian läpikäymiseen kannattaa varata aikaa kuulijakunnan mukaan. Itse käytin teorian esittelyyn enemmän aikaa 10.-luokkalaisten kuin 7.-luokkalaisten kanssa. Esittelyn tueksi laadin yllä olevan kuvan. Yhteistä keskustelua käytäessä on mielestäni tärkeää tuoda esille koulun tehtävä oppilaiden hyvinvoinnin edistäjänä ja pohtia eri osa-alueiden toteutumista koulussa.

Esimerkkejä hyvinvointikysymyksistä (kaikki kysymykset materiaalilinkissä):

  • Myönteisyys: Keskustelkaa ryhmässä asioista, joihin olette tällä hetkellä tyytyväisiä. Mitkä asiat ovat elämässänne hyvin juuri nyt? Jokaisen ryhmän jäsenen tulee keksiä ainakin kolme asiaa.

  • Uppoutuminen: Oletko joskus ollut uppoutuneena johonkin asiaan niin täydellisesti, että olet unohtanut ajan kulun? Milloin ja minkä asian? Jokainen ryhmän jäsen kertoo vuorollaan omasta kokemuksestaan.

  • Ihmissuhteet: Keskustelkaa ryhmässä ihmistä, joiden kanssa olette olleet tekemisissä viimeisen viikon aikana.
    • Kenen/keiden kanssa olette olleet tekemissä ajallisesti eniten?
    • Kenen/keiden kanssa haluaisitte viettää enemmän aikaa?

  • Merkitys: Keskustelkaa ryhmässä arvoista eli asioista, joita pidätte omassa elämässänne tärkeinä. Mitkä kolme asiaa nostaisitte ylitse muiden? Miksi?

  • Aikaansaaminen: Keskustelkaa ryhmässä, missä asioissa olette onnistuneet ja saaneet positiivista palautetta viimeisen viikon aikana. Asia voi olla ihan pieni eikä sen tarvitse liittyä koulunkäyntiin.
    • Mistä asiasta sait positiivista palautetta?
    • Mitä/millaista positiivista palautetta sait?
    • Kuka antoi palautetta?
    • Miltä positiivisen palautteen saaminen tuntui?

Tehtävän ohjeistus (oppimisen tehostamisen kertaus + hyvinvointikysymykset):

  1. Opettaja jakaa oppilaat ryhmiin.
  2. Ryhmäläinen hakee opettajan pöydältä yhden kysymyspurkin.
  3. Ryhmä käy tunnin aikana läpi niin monta kysymyspurkkia kuin ehtii.
  4. Lopputunnista varataan aikaa yhteiseen keskusteluun ja PERMA-hyvinvointiteorian läpikäymiseen.
  • Kukin ryhmästä on vuorollaan kysyjä, ja muut ovat vastaajia.
  • Kysyjä ottaa purkista kysymyksen ja lukee sen ääneen.
  • Vastaajat yrittävät yhdessä vastata kysymykseen mahdollisimman hyvin. Kysyjän tulee antaa vastaajille vihjeitä, jos vastaajat eivät tunnu keksivän vastausta. Vastaajat voivat myös pyytää kysyjältä vihjeitä ja apua.
  • Lopuksi kysyjä lukee ääneen oikean vastauksen.
  • Kun kysymys on käsitelty, laitetaan se sivuun.
  • Seuraava kysyjä nostaa purkista uuden kysymyksen jne.
  • Purkissa on aina 3-4 kysymystä. Yksi kysymyksistä on hyvinvointitehtävä. Siihen ei ole oikeaa vastausta ja myös kysyjä osallistuu tasavertaisesti yhteiseen keskusteluun.
  • Kun kaikki purkin kysymykset on käyty läpi, laitetaan kysymykset takaisin purkkiin, palautetaan purkki opettajan pöydälle ja otetaan käsittelyyn joku toinen kysymyspurkki.

Huom. Tehtävän voi yhdistää minkä tahansa asian kertaamiseen. Tehtävän voi tehdä myös siten, että oppilaat vastaavat vain hyvinvointikysymyksiin.

Haluatko testata?

Oppimisen tehostaminen -rastiradan kertauskysymykset + hyvinvointikysymykset + materiaalit purkkien kylkiin (.pdf)

Kommentit

  1. Hei! Pahoittelen, että linkit eivät tällä hetkellä toimi useimmissa postauksissa. Olen vaihtanut elokuussa 2021 työpaikkaa ja linkitys pitäisi tehdä uudelleen. Toivottavasti aika antaa jossain kohtaa myöden ja ehdin taas päivitellä blogia. Tähän postauksiin korjasin nyt materiaalilinkin. :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti