Motivaatio & opinnoissa onnistuminen

Oppilaat osaavat usein sanoa, kokevatko he opiskelun motivoivana vai eivät. Motivaation tai sen puutteen tarkempi pohtiminen on kuitenkin monelle hankalaa. Tämän harjoituksen tarkoituksena on auttaa oppilaita erittelemään omaa opiskelumotivaatiotaan. Tehtävässä hyvä opiskelumotivaatio nähdään tärkeänä tekijänä opinnoissa onnistumiselle. Harjoituksessa pyritään mallintamaan oppilaille, millaisista asioista opiskelumotivaatio rakentuu. Hyvä opiskelumotivaatio johtaa opinnoissa menestymiseen, kun taas heikko opiskelumotivaatio tekee opiskelusta hankalaa. Harjoituksen ideana on, että oppilaat pohtivat, miten erilaiset väittämät sopivat itseen ja omiin opintoihin. Tämän jälkeen he tutkivat, miten omat ajatukset linkittyvät opiskelumotivaatioon.

Tehtävä sopii laajempien ja pitkäkestoisempien opiskelukokonaisuuksien pohdintaan. Oppilaiden kanssa on hyvä käydä läpi, että laajoissa kokonaisuuksissa voi olla yksittäisiä tehtäviä, kursseja jne., jotka eivät tunnu kovin motivoivilta. Tällöin oppilaan kannattaa pohtia, kuinka ratkaisevia nämä ovat kokonaisuuden kannalta. Jos merkitys on kokonaisuuden kannalta pieni, ei niihin kannata takertua liiaksi. Yksittäisten tehtävien ja kurssien kohdalla sinnikkyydellä ja päättäväisyydelle pääsee pitkälle.

Harjoitus sopii erinomaisesti pienryhmässä toteutettavaksi (jokainen ryhmäläinen tarvitsee kuitenkin oman materiaalisetin). Ryhmässä osallistujien on mahdollisuus kuulla erilaisia ajatuksia ja näkemyksiä sekä saada vertaistukea.

Harjoituksen kulku:

  • Oppilaat arvioivat, miten väittämät sopivat omiin opintoihin. Arviointi tehdään yksi alusta/väri kerrallaan. Samanväriset väittämät sijoitetaan aina samanväriselle alustalle.
  • Kun kaikki väittämät on käyty läpi, siirtää oppilas alustoilta motivaatioympyrään ne väittämät, jotka hän katsoo sopivan itseen. Väittämät sijoitetaan ympyrään värikoodien mukaisesti.
  • Tarkastellaan motivaatioympyrää ja keskustellaan siitä: mitä väittämiä ympyrään siirtyi ja mihin kohtiin? Yleisesti: Jos oranssille, harmaalle ja keltaiselle kertyi paljon väittämiä, vaikuttaa opiskelumotivaatio hyvältä. Sininen (ulkoinen motivaatio) voi olla opintojen kannalta kielteistä, jos se on pääasiallinen motivaation lähde. Useampi väittämä vihreällä (opintojen ”hinta”) yleensä hankaloittaa opinnoissa menestymistä.

Jatkotehtäviä:

  • Oppilaat voivat kierrellä ja tutustua toistensa motivaatioympyröihin.
  • Oppilaat voivat koota yhteisen motivaatioympyrän: jokainen oppilas miettii omalta osaltaan 1-2 väittämää, jotka vahvimmin tukevat hänen opinnoissa menestymistään ja sijoittaa ne yhteiseen ympyrään.
  • Yhteinen motivaatioympyrä voidaan tehdä myös siten, että kukin oppilas miettii itselleen 1-2 vahvinta motivaation osa-aluetta ja merkitsee ne yhteiseen motivaatioympyrään jollakin pelimerkillä. Tämän lisäksi oppilaat voivat lisätä toisenlaisella pelimerkillä ympyrään 1-2 motivaation osa-aluetta, joissa he kokevat olevan eniten puutteita.


Haluatko kokeilla?

Tutustu materiaaleihin: väittämät (x 2) ja alusta (.pdf), motivaatioympyrä (.pdf) ja motivaatioympyrä ohjaajalle (.pdf). Ohjaajan motivaatioympyrää voi tarvittaessa käyttää keskustelun tukena.

Kommentit

  1. Hei. Mielenkiintoinen tehtävä ja olisi kiva tätä kokeilla pienryhmän kanssa. Ikävä kyllä linkit materiaaleihin eivät toimi.

    VastaaPoista
  2. Hei! Ihania ideoita täällä :) Samaa harmittelen kuin Ulla; linkit matskuihin eivät toimi :(

    VastaaPoista
  3. Hei! Pahoittelen, että linkit eivät tällä hetkellä toimi. Olen vaihtanut elokuussa 2021 työpaikkaa ja linkitys pitäisi tehdä uudelleen. Yritän taas jossain kohtaa ehtiä paneutua blogiin.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti