Erilaisia yhdistelytehtäviä voi käyttää monella tavalla ja monenlaisissa tilanteissa. Olemme käyttäneet ammatilliseen ja lukiokoulutukseen liittyviä yhdistelytehtäviä kiertopistetyöskentelyssä 8.-luokkalaisten kanssa. Kiertopistetyöskentelyn tavoitteena on tutustuttaa oppilaat ammatilliseen ja lukiokoulutukseen erilaisten toiminnallisten tehtävien kautta.
Ohjeistus on molemmissa yhdistelytehtävissä sama:
1. Yhdistäkää parit toisiinsa.
2. Varmistakaa, että kaikki tietävät, mitkä ”kortit” muodostavat parin.
Yhdistelytehtävän jälkeen oppilaat voivat pelata vielä muistipeliä.
1. Kääntäkää ”kortit” ruutupuoli ylöspäin ja sekoittakaa hyvin.
2. Aakkosissa etunimen mukaan ensimmäinen aloittaa ja sen jälkeen edetään myötäpäivään.
3. Jos löytää parin, saa jatkaa pelaamista.
4. Eniten pareja löytänyt voittaa.
Piditkö ideasta?
Tutustu esimerkkimateriaaleihin: yhdistelytehtävä amis (.pdf) ja yhdistelytehtävä lukio (.pdf)!
Huom. Olen päivittänyt lukiomateriaalia 08/2021 vastaamaan uutta opetussuunnitelmaa. Samoin ammatillisen koulutuksen matariaaliin on tehty muutama päivitys muuttuneiden perustutkintojen ja tutkintonimikkeiden osalta.
Huom. Ammatillisen koulutuksen alat ja tutkintonimikkeet on valittu tehtävään lähialueen koulutustarjonnan mukaan.
Vinkki! Jos teet "kortteja" useamman setin, kannattaa ne printata eri värisille papereille. Jos ”kortit” menevät sekaisin, on setit helppo erottaa toisistaan värin perusteella.
Kommentit
Lähetä kommentti