Voimavarakoordinaatisto

Viime keväänä tekemämme hyvinvointikyselyn perusteella yli puolet (53,6 %) koulumme 9. luokkalaisista koki koulunkäynnin melko tai erittäin stressaavaksi. Huolestuttavan tuloksen johdosta lähdimme opo-tunnilla pohtimaan, mitkä asiat tuovat voimavaroja koulussa jaksamiseen ja toisaalta, mitkä asiat vievät voimavaroja. Lisäksi oppilaat miettivät, kuinka hyvin he kokivat pystyvänsä vaikuttamaan näihin asioihin ja mistä voisi saada vaikeassa paikassa apua tai tukea. Syntyi hyvää keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa. Monelle oppilaalle tärkeä oivallus oli, että yllättävän moneen asiaan pystyy jollakin tavalla itse vaikuttamaan. Toisaalta on myös tärkeää tunnistaa ne asiat, jotka ovat (ainakin tällä hetkellä) omien vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Jos asiaan ei pysty vaikuttamaan, ei sitä kannata jäädä liiaksi murehtimaan eikä siihen kannata käyttää turhaan voimavaroja.

Voimavarakoordinaatisto toimi hyvänä keskustelun herättäjänä. Jaoimme luokan neljään ryhmään ja jokainen ryhmä sai tehdä oman koordinaatistonsa. Voimavaroja tuovat ja vievät asiat oli koottu edellisellä kerralla tehdyn hyvinvointikyselyn vastauksista. Kyselyssä kysyttiin: Mitkä asiat vievät voimavarojasi koulussa tällä hetkellä? Mitkä asiat auttavat sinua jaksamaan koulussa tällä hetkellä? Oppilaat saivat valita koordinaatistoon asioita valmiista lapuista tai keksiä lisää (pöydällä oli myös tyhjiä lappuja).

Tehtävän ohjeistus:

  • Valitse 1-3 asiaa, jotka tuovat voimavaroja koulunkäyntiisi.
  • Valitse 1-3 asiaa, jotka vievät voimavaroja koulunkäynnistäsi.
  • Sijoita valitsemasi asiat koordinaatistoon.
  • Keskustelkaa ryhmässä: Mitä asioita valitsitte ja miksi? Millä perusteilla sijoititte asiat koordinaatistoon?​

Keskustelujen jälkeen jokainen ryhmä vielä esitteli omaa koordinaatiostaan muulle luokalle. Tämän lisäksi tai vaihtoehtoisesti voidaan luokassa keskustella yhteisesti esim. stressinhallinnasta ja pohtia itselle parhaiten sopivia keinoja edistää omaa opiskeluhyvinvointia.


Piditkö harjoituksesta?

Tee omille oppilaillesi yksinkertainen kysely voimavaroista ennen koordinaatiston tekemistä tai käytä esimerkkiaineistoa (.pdf).
Tehtävän ohjeistus (.pdf)

Kommentit