Oppimaan oppiminen

Muutosvauhti on juuri nyt hurjaa. Robotisaatio, autotomaatio ja tekoäly muuttavat työtä ja työnteon tapoja. Maailman talousfoorumi on arvioinut, että 65 % lapsista, jotka aloittavat koulunsa nyt, tulevat työskentelemään tulevaisuudessa aloilla tai tehtävissä, joita ei vielä ole. Oppimaan oppiminen eli kyky uuden oppimiseen onkin yksi tärkeimpiä tulevaisuuden työelämätaitoja. Kyse on onneksi taidosta, jota voi harjoitella ja jossa voi kehittyä. Mutta mitä oppimaan oppiminen voisi tarkoittaa käytännössä ja miten käsitteen sisältöä voisi avata esimerkiksi 10-luokan opiskelijoille? Päätin lähestyä asiaa pohtimalla, mitä kaikkea oppimaan oppimisessa taidokas henkilö osaisi.

Päädyin seuraavaan listaan:

  • Hän haluaa ottaa vastaan oppimishaasteita.
  • Hän pystyy jatkamaan työskentelyä myös silloin, kun tehtävät tuntuvat vaikeilta.
  • Hän pääsee yli epäonnistumisen tai sen uhan tuottamista pettymyksistä.
  • Hän pystyy työskentelemään saman asian parissa pitkäjänteisesti ja sinnikkäästi.
  • Hän osaa nauttia uusista haasteista ja oppimisesta.
  • Hän osaa iloita omasta osaamisestaan.
  • Hän osaa seurata omaa oppimistaan (hänellä on käsitys siitä, miten hän edistyy ja kehittyy).
  • Hän osaa ohjata omaa oppimistaan (hän työskentelee tavalla, joka tukee hänen oppimistaan).
  • Hän osaa arvioida omaa oppimistaan (hän osaa eritellä, mitä on oppinut ja mihin tarvitsee vielä harjoitusta).

Harjoitus muotoutui tällaiseksi: Jokainen opiskelija tutki yllä olevan listan pohjalta tehtyjä kortteja ja mietti, sopiko kortti itseen vai ei. Tämän jälkeen opiskelijat keksivät konkreettisia esimerkkejä/perusteluja, miksi kortti sopi tai ei sopinut itseen. Kukin esimerkki kirjoitettiin Post it -lapulle ja liitettiin siihen korttiin, josta se oli keksitty. Lopuksi korteista ja lapuista koostettiin yhteinen tuotos.

Tehtävän ohjeistus:

  • Käy korttipino läpi.
  • Jaa kortit kahteen pinoon:
    • Mitkä korteista sopivat sinuun/mitkä asiat hallitset?
    • Mitkä korteista eivät sovi sinuun/missä asioissa tarvitset harjoitusta?
    • Jos koet, että toisaalta kortti sopii, mutta toisaalta ei, yritä miettiä, kumpi puoli on vahvempi. Jos et pysty päättämään, tee vielä kolmas pino.
  • Keksi konkreettisia esimerkkejä.
  • Mikä tapahtuma/tilanne/harjoitus osoittaa, että kortti sopii tai ei sovi sinuun? Esimerkin ei tarvitse liittyä kouluun.
  • Kirjoita esimerkit Post it -lapuille (”sopii-esimerkit” vihreälle lapulle ja ”ei sovi -esimerkit” punaiselle lapulle) ja liitä laput kortteihin.
  • Kootaan ajatukset yhteen. Laitetaan kaikki kortit ja laput näkyviin pöydälle. Huolehditaan siitä, että laput (esimerkit) menevät oikean kortin alle. Tutkitaan tuotosta yhdessä. Tässäkin vaiheessa voidaan vielä keksiä esimerkkejä. Nostetaan esille erityisesti positiivisia esimerkkejä ja vahvistetaan opiskelijoiden minäkuvaa oppijoina.


Piditkö harjoituksesta? 

Tutustu materiaaliin (kortit) (.pdf)!

Kommentit